Eddie Schwartzenberg och Adrian Wallerstedt från Tvååker kör a-traktor.
Eddie Schwartzenberg och Adrian Wallerstedt från Tvååker framför Eddies a-traktor som tar ungdomarna till sina fritidsaktiviteter.

A-traktorungdomarna hyllar sina fordon: "Det är en frihet"

Ungdomarna lovordar dem – men polisen ger dåliga betyg efter flygande besiktningar – två av tre fordon blir underkända.

Publicerad Senast uppdaterad

Trafik. A-traktorerna ökar kraftigt, och dessvärre även olyckorna. I samband med detta har polisen satsat fler resurser på så kallade flygande besiktningar som visar på tråkiga siffror. Två av tre fordon blir underkända. Det icke godkända betyget kan komma från att a-traktorn går betydligt fortare än vad den ska, eller har brister som är olagliga och trafikfarliga.

Nya regelförslag från Transportstyrelsen

För att vända den negativa trenden av olyckor har även Transportstyrelsen kommit med nya regelförslag för a-traktorerna. Dessa inkluderar krav på bälte, en person per säte, körkortsutbildning på fyra hjul, samt krav på vinterdäck. De flesta låter självklara i en bilists öron, men faktum är att varken krav på bälte eller vinterdäck finns idag – ett arv från namnet på fordonet och dess ursprung – en traktor.

Hastigheten en huvudfråga

Så vad tycker de som kör dessa långsamtgående fordon om förslagen? 16-åriga a-traktorföraren Eddie Schwartzenberg är väl informerad om de nya reglerna från Transportstyrelsen när VT frågar. Hastigheten på a-traktorn är helt klart en huvudfråga.

– Det hade varit gött om vi fick köra i 45 km/h i stället. Vi skulle stoppa upp trafiken mindre än idag. Att det blir krav på bälte och vinterdäck är också bra. Jag ska faktiskt köpa nya däck snart, säger Eddie.

Han är en av de a-traktorförare som fått uppleva polisens ökade satsning på kontroller, och har blivit stannad en gång.

– Det gick helt okej, men det var lite grejer jag fick fixa. Annars var det inget särskilt.

Pratar ni något med era föräldrar om trafiksäkerhet och hur man ska tänka i trafiken?

– Pappa brukar hålla koll på bilen och vill att jag ska vara försiktig och bete mig i trafiken. Men jag kör lagligt.

Att få ha a-traktorn öppnar upp mycket möjligheter för Eddie och hans vänner, enligt honom själv.

– Det är en frihet. Våra föräldrar behöver inte tänka på att köra oss överallt, vi kan göra det själva.

Transportstyrelsens nya regelförslag i korthet

  • Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
  • Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
  • Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
  • Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
  • Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
  • Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
  • Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
  • Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
  • Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ

Powered by Labrador CMS