
A-traktorungdomarna hyllar sina fordon: "Det är en frihet"
Ungdomarna lovordar dem – men polisen ger dåliga betyg efter flygande besiktningar – två av tre fordon blir underkända.
Trafik. A-traktorerna ökar kraftigt, och dessvärre även olyckorna. I samband med detta
har polisen satsat fler resurser på så kallade flygande besiktningar som visar
på tråkiga siffror. Två av tre fordon blir underkända. Det icke godkända
betyget kan komma från att a-traktorn går betydligt fortare än vad den ska,
eller har brister som är olagliga och trafikfarliga.
Nya regelförslag från Transportstyrelsen
För att vända den negativa trenden av olyckor har även Transportstyrelsen kommit med nya regelförslag för a-traktorerna. Dessa inkluderar krav på bälte, en person per säte, körkortsutbildning på fyra hjul, samt krav på vinterdäck. De flesta låter självklara i en bilists öron, men faktum är att varken krav på bälte eller vinterdäck finns idag – ett arv från namnet på fordonet och dess ursprung – en traktor.
Hastigheten en huvudfråga
Så vad tycker de som kör dessa långsamtgående fordon om förslagen? 16-åriga a-traktorföraren Eddie Schwartzenberg är väl informerad om de nya reglerna från Transportstyrelsen när VT frågar. Hastigheten på a-traktorn är helt klart en huvudfråga.
– Det hade varit gött om vi fick köra i 45 km/h i stället. Vi skulle stoppa upp trafiken mindre än idag. Att det blir krav på bälte och vinterdäck är också bra. Jag ska faktiskt köpa nya däck snart, säger Eddie.
Han är en av de a-traktorförare som fått uppleva polisens ökade satsning på kontroller, och har blivit stannad en gång.
– Det gick helt okej, men det var lite grejer jag fick fixa. Annars var det inget särskilt.
Pratar ni något med era föräldrar om trafiksäkerhet och hur man ska tänka i trafiken?
– Pappa brukar hålla koll på bilen och vill att jag ska vara försiktig och bete mig i trafiken. Men jag kör lagligt.
Att få ha a-traktorn öppnar upp mycket möjligheter för Eddie och hans vänner, enligt honom själv.
– Det är en frihet. Våra föräldrar behöver inte tänka på att köra oss överallt, vi kan göra det själva.